טיפים לשמירה על מערכת חיסון חזקה בימי הקורונה

טיפים וטריקים מאת הנטורופתית גלית שלגי – לחיות בריא

כיצד נתחזק מערכת חיסון תקינה וחזקה?

“על מנת לתחזק את מערכת החיסון ולמנוע מחלות (או לפחות למזער נזקים ולחזור לאיזון מהר יותר) מאשר “לכבות שריפות”, אוסיף ואומר, שאין 100% אפשרות למנוע מצב חריג כלשהו, אך ניתן לטפל בצורה יעילה ולעזור למערכת החיסון, להעצים ולאזן אותה וכך נחזור מהר יותר למצב תקין.”

מהי מערכת החיסון?

“מערכת החיסון הינה מערכת מורכבת ביותר, שתפקידה העיקרי הוא הגנה על הגוף מפני זיהומים והתפתחות מחלה ממארת.”

ממה היא מורכבת?

“מערכת זו מורכבת מכלי דם ואברים לימפתיים (בלוטת המגן, טחול, שקדים ופוליפים וקשרי לימפה), מכדוריות דם לבנות מסוגים שונים, מתאים התמחותיים ומגורמי נסיוב)”.

איך לתחזק אותה? מה הורס אותה

“על מנת לחזק מערכת מורכבת זו, עלינו לדעת מיהם גורמי הנזק שמפריעים לתפקודה התקין: מתח, קרינה, זיהום ומחלה כרונית.
כל אלו הם רק חלק מהגורמים העוינים למערכת החיסון שלנו.
כמעט כל הויטמינים והמינרלים הידועים, חיוניים לתפקוד נורמלי של כדוריות הדם הלבנות ולפיכך להגנה טובה יותר על בריאותנו התקינה. היום ברור יותר מאי פעם שהמונח “מחלה הנגרמת ע”י מתח” הוא מדויק ומחקרים רבים כבר הוכיחו כי מתח, אישיות, גישה ורגש הם גורמים סיבתיים במחלות רבות. מתח גורם לשרשרת תגובות שמובילה לדיכוי של פעולת החיסון ונוצר מצב שבו אנו חשופים לזיהומים, סרטן ולמחלות אחרות עקב מצב זה.”

מה הם תפקיד התזונה בחיזוק מערכת החיסון

“לתזונה יש השפעה חזקה ביותר על התפקוד החיסוני. במצב הנפוץ כיום בעולם המערבי (ולא רק בעולם השלישי) אנו מוצאים מצב שכיח של תת-תזונה הנובע מערך קלורי גבוה של שומנים רווים ושמני טראנס וכן פחמימות מזוקקות (סוכרים פשוטים). לכן התחלואה הולכת וצוברת תאוצה”.

מי יכול לשפר את המצב וכיצד?

“כל אחד יכול לשפר את הבריאות שלו מקצה לקצה. זה אומנם לא משימה הכי קלה ופשוטה, וזה לא קורה בבת אחת, אבל זה אפשרי. נכון שכולנו שונים, ואין באמת דרך אחת שהיא הנכונה, מה שחשוב הוא להתחיל ממשהו אחד קטן. משהו שקל לנו לעשות ולהתמיד בו, ומשם להמשיך, ולזכור שאף אחד לא יכול לעשות עבורנו את העבודה. חשוב לזכור שלגוף יש יכולת ריפוי מדהימה. אנחנו רק צריכים לשתף איתו פעולה , לבטוח בו, ולהאמין שהכל אפשרי”.

“עלינו לקחת אחריות על בריאותנו, באופן אישי. ניתן לפנות לאנשי מקצוע מתחום הרפואה ההוליסטית Online ולקיים פגישות יעוץ או טיפול להרגעת חרדות.
עלינו להפנים את העובדה שתחזוקה בסיסית עם תזונה בריאה ואורח חיים מאוזן ואיכותי יותר יובילו למצב תפקוד תקין יותר של מערכת החיסון.
לשלב בתזונה שלנו, לפי הצורך בלבד, צמחי מרפא ופורמולות שונות (תוספים), בהנחיית אנשי מקצוע שזה תחום התמחותם ולא ללכת ו”להוריד מהמדף” כי השכנה או החברה קנו.

מה לעשות על מנת למנוע מתח?

“בראש ובראשונה עלינו:
• לשמור על רמת רוגע גבוהה.
• להימנע מלהיגרר אחרי מסרים מפחידים.
• להתנתק מהטלוויזיה כמה שיותר.”

כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על מערכת חיסון בריאה וחיונית.

1. סדר יום
אנחנו נמצאים הרבה שעות בבית יחד עם כל המשפחה הגרעינית. זה מצב לא פשוט שמצריך ארגון וסדר.

החשיבות של סדר יום היא לא רק בהיבט של בית מסודר אלא בשביל הסדר הפנימי שלנו.
לילדים קטנים בעיקר עניין הסדר הוא קריטי… הם חייבים לדעת מה עושים בכל שעה ביום. זה נותן להם תחושת ביטחון.
כך גם אצלנו המבוגרים…כשיש סדר יום ויודעים לאן הולכים ומה עושים יש לנו תחושת שליטה על חיינו. לכן ההמלצה על סדר יום היא חשובה מכיוון שברגע שהיום מאורגן גם העולם הפנימי שלנו שליו יותר. כך אנחנו יכולים לשמור על שגרה בימים המורכבים האלה ולדעת שיש לנו עוגן שמחזיק אותנו ולא נותן לנו ללכת לאיבוד.

2. ארוחות בריאות ותזונה נכונה
תמיד אני שומעת ממטופלים על חוסר הזמן ועל העומס שהם נמצאים בו שמונע מהם לאכול בריא. בעקבות ההסגר והמצב כרגע, נכפתה עלינו מציאות שבה נהיה הרבה זמן פנוי לרוב האנשים. אני ממליצה לכם לנצל את הזמן והשעות הרבות שאנחנו נמצאים במרחב האישי שלנו- הבית, כדי להשקיע במזון אותו אנחנו אוכלים. לנסות מאכלים חדשים, להציע לילדים תבשילים שבעבר סירבו לאכול ואולי עכשיו יסכימו לטעום. לבנות תפריט ידוע מראש שבו נחליט כל בוקר מה נאכל במשך כל היום. כך גם נשמור על משקל תקין (אם נקפיד לא לנשנש מאכלים מזיקים) וגם נלמד את ילדנו להתנהל נכון עם האוכל.

3. יציאה לשמש
רבות דובר על חשיפה מבוקרת לשמש ועל הסגולות הבריאותיות שלה.

ויטמין D ידוע כחיוני לשמירה על מערכות גוף רבות וביניהם גם על מערכת החיסון.
יציאה בשעות היום לחצי שעה לגינה, למרפסת או לחצר הבית מיטיבה עם גופנו, מאווררת אותנו
מעטיפת הבטון ועוזרת לגופנו לספוג ויטמין D. בנוסף לשמש יש השפעה אנרגטית טובה והיא מכניסה לנו שמחה ושלווה שאנו זקוקים לה במיוחד בימים אלו.

4. פעילות גופנית
פעילות גופנית היא כלי יעיל לשמירה על גוף בריא וחיזוק מערכת החיסון.

ידוע שאנשים שעוסקים בספורט באופן קבוע חסינים יותר וגופם מצליח להתמודד עם פתוגנים בצורה יעילה.
עכשיו שאין חדרי כושר ומכונים ללכת אליהם, אפשר לצאת החוצה (בטווח המותר) ולבצע פעילות גופנית.
הליכה של 20 דקות בשמש הנעימה של האביב יעילה מאוד, אפשר לקחת רעיונות משיעורי כושר ביוטיוב, לרכב על אופניים קרוב לבית, לעשות יוגה או פילאטיס ואפילו לעלות במדרגות כל יום במקום במעלית. כל פעילות שתגרום לכם להזיז את הגוף היא מועילה ותורמת לחוזק החיסוני.

5. צפייה בתכנים שליליים
אני ממליצה לכם להגדיר זמן קבוע מראש ביום (20 דקות זה מספיק) לצפייה בחדשות או בתכנים שעלולים לפגוע במצב רוחנו. להיות מעודכנים במצב זה חשוב אבל הנפש שלנו עדינה וכל אנרגיה שלילית שנכנסת פנימה “מרעילה” אותנו. כל מחשבה שלילית מחלישה את מערכת החיסון שלנו.

יש מחקרים רבים שהראו שחשיבה חיובית וסביבה נקייה מתכנים שליליים מיטיבה עם מערכת החיסון.

6. אנרגיות טובות וחשיבה חיובית
כפי שהזכרתי בסעיף הקודם למחשבה שלנו ולמצב הרגשי שבו אנו נמצאים יש השפעה קריטית על בריאותנו ובמיוחד על מערכת החיסון. ידוע שסטרס, מחליש משמעותית את התנגודת החיסונית ומכלה ויטמינים חשובים כמו ויטמין C שנחשב לויטמין החיסוני.

חשוב לנסות גם בסיטואציה המורכבת שאנו נמצאים כרגע לשמור על אופטימיות, מחשבות טובות, בילוי משפחתי נעים, שיחות מעשירות עם קולגות וחברים, קריאת ספרים מעצימים, שמיעת מוזיקה שאוהבים ואפילו לשלב תרגילי מדיטציה ודמיון מודרך שאפשר למצוא ביוטיוב.

חשוב להבין שהדברים שדיברתי עליהם הרבה יותר חשובים מכל צמח או תוסף תזונה, כי ברגע שהנפש רגועה הכל מסתדר בצורה יותר טובה.

כמובן שיש את צמחי המרפא הכל כך חשובים ויעילים שעליהם אדבר במאמר הבא.

מקווה שיבואו ימים טובים על כולנו.
מאחלת לכם הרבה בריאות!

מהם המחזקים המומלצים ביותר

  • ויטמין C (למעט מי שנוטלים מדללי דם)
  • שמן זרעי מרווה מרושתת
  • אשווגנדה
  • ויטמין D
  • תמצית זרעי רימונים
  • שמן אורגנו
  • פרוביוטיקה
  • לתת מנוחה לגוף – להשתרע על המיטה או הספה, לעצום עיניים ופשוט להיכנס למצב אמיתי שבו אנו מאפשרים לגוף לנוח/לעשות מדיטציה.
  • לצפות בסרטים מצחיקים/לשים מוזיקה קצבית ולרקוד בבית.
  • להקפיד על שתיית נוזלים בכמות תקינה(עדיף כמובן מים וחליטות צמחים נטולות קופאין).
  • להגביל את צריכת הסוכר הפשוט(כולל סוכר פירות).
  • להקפיד על תזונה עתירת ירקות ופירות שמספקים לגופנו מידי יום אלמנטים החיוניים ביותר לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון.”

אם צריך לבחור, שלושת התוספים הראשונים הם בעיני החשובים ביותר.
למעוניינים, את כל התוספים הנ”ל ניתן למצוא בחנות האינטרנטית שלנו.

והכי חשוב, לא לדאוג ולהיות בשמחה!

השמחה היא הכלי העוצמתי ביותר לחיזוק מערכת החיסון. והיא בחינם!
להיות בשמחה על כל יום שניתן לנו להיות כאן בעולם, ללמוד, להתפתח ולצמוח.

ולפני סיום, עוד נקודה קטנה למחשבה:
כשתסתיים בהלת הקורונה, חשוב לזכור שהאויבים האמיתיים לבריאות שלנו, אלו שגורמים לתמותה הרבה יותר גדולה מאשר וירוס הקורונה, הם מדפי הסופרים הארוכים המלאים מזון תעשייתי ומעובד, עוגות ועוגיות, חטיפים ומשקאות קלים, מסעדות המזון המהיר עתיר השמן המזוקק והסוכר ובתי המאפה שמציעים לעוברים ושבים בורקסים, קוראסונים ורוגלך למכביר.
  
גם זיהום האוויר שנגרם מכך שלא משכילים להקל את הרגולציה על ייצור חשמל ממקורות נקיים, הינו אויב גדול שלנו (בירדן כבר כעת 40% מהחשמל מופק מהשמש ללא כל זיהום אוויר. מדוע לא אצלנו?).
הרבה יותר אנשים מתים מזיהום אוויר כל שנה בעולם, מאשר וירוס הקורונה, אבל העולם שותק.
חוסר התנועה והמתח הנפשי שאנחנו בוחרים להיות בו, גם הם האויבים האמיתיים שלנו.
  
לא משנה איך תגמר סאגת וירוס הקורונה, לא הוא האויב האמיתי שלנו.
קל מאוד לסמן לעצמנו את “הרשע התורן” אי שם בחוץ, אבל האמת שהרגלי החיים שלנו, הבחירות התזונתיות שלנו ודפוסי החשיבה שלנו, הם הדבר העיקרי שמסכן את בריאותנו ושממנו אנחנו לא פעם בורחים מהתמודדות.

מדוע ראשי המדינה והתקשורת (שרק מלבה את הבהלה והחרדות) לא מעודדים אותנו לבצע פעילות גופנית, עיסויים מידי ערב לפני השינה, לצאת לטבע, לאכול רק מזון טבעי (וגם מטילים מיסים כבדים על מזון תעשייתי ומעובד ומשקאות קלים המכילים סוכר), להוסיף הל וכורכום (חוויאג’ כבר אמרנו?) ומוציאים את אבקות המרק אל מחוץ לחוק? מדוע הם לא מעודדים אותנו להתבונן בכל השפע שקיבלנו מהבורא ולהיות בשמחה על עצם החיים?
הרי כל אלה הם דברים שמוכחים מדעית כמחזקים את הגוף לקראת כל התמודדות שהיא.
אם הם רוצים להפחית תמותה, אלו הדברים שהם צריכים לעודד!

לחיי הבריאות שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *